yolanda

Ehhh jag gillar att prata, skratta och springa överallt

Pinsamheten som uppstod på den där lektionen i USA...

Publicerad 2015-07-12 12:33:00 i Raaandom

Hahaha! Börjar det här inlägget med ett skratt för idag känner jag mig politisk LOL. Jag blev inspirerad av en diskussion jag hade men några kompisar på en picknick förra veckan, då vi pratade om att vara rasifierad i Sverige och typ hela världen LOOOOL. Jag fick många frågor om rasifiering i USA och rasism osv, och jag berättade om kursen jag tog som ändrade hela min bild angående vår svenska idol Carl von Linné. Det var i kursen SOC: Race & Ethnicity in the US år 2011 - here we go!
 
Professorn: Vem känner igen dem här mannen?
*Räcker upp handen blixtsnabbt*
Jag: Det där är Carl von Linné - han är från Sverige :D *såå stolt*
 
Jag tar alltid tillvara på alla moments där jag kan reppa Sverige i USA. Mest handlar det om när en svensk låt spelas på radion, men idag var det när mannen på vår 100-lapp, skaparen av det latinska växtsystemet,  visades på Powerpointen i klassrummet. Men årets SKÄMT inträffade en sekund senare när min lärare droppade bomben:
 
Carl von Linné namngav inte bara det latinska växtsystemet, men skapade också en ras-hiearki för människan. Japp, han delade upp oss i grupper, gav alla en nice beskrivning (not) och radade upp oss i en liten ordning baserat på vem som hade de bästa egenskaperna och känslor osv.
 
Han skrev om Americanus, Asiaticus, Africanus, and Europeanus. Vi kan ju själva gissa oss fram till hur människor i hans egna grupper såg ut och i vilken ordning han rankade dem. Han skrev t.ex att människor klassifierade som Africanus var svarta, lata och försumliga, medans människor klassifierade som Europeanus var vita, uppfinningsrika och skarpsinninga. Människor klassifierade som Asiaticus var gulbleka, melankoliska och strama och människor klassifierade som Americanus var röda, koleriska och rättframma. Under lektionen fick jag lära mig att han var en av de största influenserna till studier om mänskliga raser som naturvetenskapligt och biologiskt. EN AV DE STÖRSTA. Egentligen borde det inte vara förvånande eftersom hans växtsystem är det vi använder idag - hans ord väger ganska tungt.
 
Det som jag tänkte på mycket när jag lärde mig om Carl von Linnés rashiearki och t.ex att Sverige haft en slavkoloni i Ghana, var att det är rätt sjukt att vi inte får lära oss om det här i skolan i Sverige. Alla länder har massa att skämmas för i sin historia, men vi måste ju få höra talas om det? Jag förstår, det är rätt skämmigt att Carl von Linné delade upp människor i en ras hiearki och lade sig själv högst upp - men alltså är det inte pinsamt att jag lärde mig om detta utomlands och inte i Sverige?? Han är ju ansiktet på vår 100-lapp! Inte en snubbe man missar i första taget om man lyckas äga en hundring någon gång i sitt liv. Typ min favorit valör LOL.
 
Det kanske är skämmigt att Skansen inte bara hade djur men också människor på sitt zoo back in the day. Det kanske är skämmigt att Uppsala hade ett rashygieniskt institut cirka 40 år sedan. Det finns SÅ mycket att skämmas för i historien men det hindrar oss ju inte från att snacka om Förintelsen i Tyskland eller typ Apartheid i Sydafrika. Men det verkar hindra oss från att snacka om Carl von Linnés lilla ras-hiearki och istället fick jaaaaag skämmas på den där lektionen i USA. Tack för den! Haha skoja, nej men seriöst: jag önskar att jag hade fått lära mig det här på gymnasiet på Rudbeck istället för på ett universitet i USA! Tänk om jag aldrig tagit den där kursen. Då hade jag fått lära mig det här först på picknicken förra veckan (!!).
 
mannen, myten, legenden....
 
 Låt mig avsluta med lite bra vibesssss!
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Elisabeth Östberg

Publicerad 2016-02-05 19:34:18

Mycket bra skrivit! Jag tror inte ens 5% av svenska befolkningen har en aning om dom här rasistiska delarna av vår historia och att vi inte har en aning om det beror på att vi INTE vill veta. Intressant att läsa det du skriver nu på 2000 talet. Jag läste lite smått och gott på UCLA i början påa 70-talet då jag var där och sprang. Då talades det Eldrige Cleaver och faktiskt även Linne´och många andra. Lycka till med löpningen nu till helgen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yolanda

löpare, vegan, vill i framtiden kallas sociologen Yolle Boll osv osv

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela