yolanda

Ehhh jag gillar att prata, skratta och springa överallt

TOPP TRE FORMER AV AKTIVISM enligt moi

Publicerad 2014-12-13 12:56:00 i aktivism

Nu när jag vet att 54 personer läst vad som pågår i min hjärna när jag är frusterad...haha, så känner jag att det passar bra att berätta vad jag brukar göra för att lyckas lugna ner mig själv lite. Det absolut första jag brukar göra är att ventilera till mina föräldrar och Akko och höra vad de tycker, och fråga typ: Är jag galen? Vad tycker ni? Vad gör ni för att inte explodera av ilska? Vad kan jag göra?.
 
I tisdags var jag på sista mötet med Rummets studiecirkel där vi pratade om aktivism. Där tog våra ledare upp olika sätt som man kan föra aktivism på. Bland annat genom namnsinsamling, demonstration, bojkott, strejk etc - och jag blev inspirerad till att börja jobba mer aktivt (känner att jag ibland bara sitter här med mina tankar typ). Här kommer iallafall min egna personliga lista på några former av aktivism som man kan göra redan idag:
 
1. UTBILDA SIG SJÄLV (här snackar jag inte om att gå i skolan)
Jag brukar resonera så här: "om jag funderar kring XXX så lär någon ha gjort det innan mig". Därför är jag mitt inne i mitt livslånga projekt av att lära mig från historien och andra människor. Detta kan göras genom att läsa böcker, bloggar, dagstidningen, kolla på filmer, dokumentärer, lyssna på gammal och ny musik, prata med äldre/yngre, lyssna på panel-samtal, vara med eller organisera en Teach-in osv osv. Nu när svarta amerikanerna ännu en gång protesterar mot de förtryck som de möter i USA så kollade jag igenom vår bokhylla hemma och hittade en bok som mamma köpt en gång i tiden, skriven av Eldrige Cleaver som var med i the Black Panther Party på 60-talet. Det var super intressant att läsa den boken för att se vad han hade säga om svarta amerikanernas situation i USA - och hur mycket det han skrivit skulle kunna sägas idag. Synd att han att han verkade ha blivit lite knäpp efter att han flydde USA som politisk-flykting.  
2. BOJKOTT
Jag tycker bojkott är ett starkt verktyg av aktivism eftersom mycket (kanske allt?) kretsar omkring pengar i världen. Det är många saker man kan blunda för, men jag tror det är svårt att blunda för något som minimerar ens inkomst eller rikedom - och därför är en bojkott en väldig effektiv metod. Många länder bojkottade t.ex Sydafrika när det hade Apartheid, så varför inte bojkotta Israeliska produkter så länge de ockuperar, förtrycker och diskriminerar palestinier? (Läs mer här).
En lista på produkter att bojkotta hittar du HÄR
 
3. DEMONSTRATIONER:
Jag älskar demonstrationer! Jag har inte gått på jätte många, men jag tycker det är SÅ starkt och stort när människor bestämmer sig för att verkligen gå ut på gatan och visa sina åsikter! MEEEEN jag har lärt mig på sistone att det är viktigt att en demonstration har ett mål eller krav/lösning. Jag och pappa hamnade i en vild diskussion förra året när jag blev arg på honom för att han kritiserade en anti-rasistisk demonstration. Jag förstod inte vad han snackade om. Men nu fattar jag. Ibland kan det finnas andra sätt att arbeta för "anti-rasistisk kamp". Just nu tänker jag mycket på att man kan demonstrera mot anti-rasism, men det skulle vara bra om det fanns något konstruktivt man kunde kräva av samhället, mer än att inte rösa på Sverigedemokraterna. För institutionell rasism fanns innan Sverigedemokraterna kom in i riksdagen och kommer finnas krav även om de mirakulöst inte röstas in igen i mars. Demonstrationerna i Hong Kong i höst
 
andra grejjer som är på min topp lista av aktivism:
1. bli medlem i en organisation 2. skapa/skriva på namninsamlingar
 
OCH SISTA GREJJEN (!!!)
 Vi vet ju nu att den mest tillgängliga media vi har i SWE eller västvärlden inte är särskilt representativ. Därför: sök andra media outlets! Hemma har vi t.ex alltid en prenumeration på en svensk dagstidning, men för att få fler perspektiv så köper pappa New African Magazine, African Business Magazine och New African Woman Magazine. Mamma köper ofta böcker som är skrivna av författare utanför västvärlden (hon var den som introducerade mig till min favorit författare Chimamanda Ngozi Adichie, en kvinnlig författare från Nigeria). På internet finns det också MASSOR av bloggar, tidningar, poddar som man kan hitta gratis! Den bästa grejjen är ju egentligen att resa världen runt, men för det behövs ju ganska mycket $$$$$$
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Yolanda

löpare, vegan, vill i framtiden kallas sociologen Yolle Boll osv osv

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela